3 x denně trochu jógy

Zkuste jógu s námi. Jsme tady pro vás již pět let.

3 x denně trochu jógy

sZnáte tu dětskou říkačku o mravenečkovi, který se polámal. I mně někdy přijde, že jsou moji jogínci docela polámaní. Když ne tělem, mají zlomená srdce, vztahy, nálady a mohla bych pokračovat. V říkačce pozvou doktora, který mravenečkovi předepíše 3x denně prášek cukru. Moc to nepomohlo, potřeboval ještě pohladit a pofoukat ramínko. Jak takhle říkačka souvisí s jógou? Jednoduše.

Moji jogínci se mne ptají, jak často mají cvičit jógu. Jestli stačí jednou za týden nebo každé ráno. Odpovídám: Jak se vám chce. Rozhodně se do cvičení nenuťte.
Znám to z vlastní praxe. Když se rozhodnu, že jdu cvičit, sama, poctivě pro prohloubení své praxe, tak se hned při prvním nádechu a výdechu na podložce rozjede kolotoč myšlenek, který nejde zastavit. Ano, vím, jóga mě učí poutat pozornost k dechu. Nejde to a nejde, cvičení vzdávám. A vím, že je to lepší, než se na sílu přemáhat tělo a lámat ho do pozic a být naštvaná, že to dneska nějak táhne a bolí. Po chvíli dělám cokoli, od úklidových záležitostí po ty administrativní a najednou, i když nejsem na podložce, zjistím, že cvičím jógu. Moje nohy jsou rozkročené a tělo se táhne do úklonu, vědomě, s dechem a mně je báječně.

Jak to tedy převést k nějaké pravidelnosti? Jak často cvičit a kdy vlastně?

Jogíni a mnozí učitelé radí, cvičte každé ráno. Ano, s tím souhlasím, ale každé ráno, to je 365 dní v roce.

To už nebudu dělat nic jiného, než cvičit jógu?

Ale ano, jen je potřeba začít pomalu a postupně. KAŽDÉ pro začátečníka znamená, aspoň jednou týdně. Udělat si z toho rituál. Večer si hezky nachystat podložku, nejlépe k posteli a hned ráno na ní „něco“ udělat. Je úplně jedno, že třeba jen pozici hory, z ní hluboký předklon nebo úklon. Už tohle je cvičení, které nikoho neunaví. Naopak. Pak zjistíte, že to první hluboké nadechnutí do dne bylo báječné a že tu podložku od té postele uklízet nemusíte. Protože druhý den ráno uděláte to samé.

Cestou do postele o podložku možná zavadíte. A v tu chvíli vás napadne vyzkoušet si stejné protažení jako ráno. Najednou zjistíte, že ten předklon je hlubší a že je vám v něm dobře. Všechno, co vás za ten den potkalo, najednou z té hlavy spadne rovnou na zem, a vy půjdete spát o něco lehčí a blaženější.

A co tedy do toho dne přidat do třetice?

No přece pochvalu! Nezapomeňte si vyjádřit poděkování za vaši odvahu, vůli a vytrvalost. Třeba taky pomůže malý puntík do kalendáře, že právě ten den jste cvičili a za týden vás ta podložka u postele čeká zas.
Po několika puntících v kalendáři zjistíte, že na té podložce už toho děláte víc, třeba i svou první čaturangu, neboli klik nebo třeba jenom kočku a hezky protáhnete celé tělo.
Puntíky si rozhodně nemalujte černé, místo nich si můžete dopřát i oblíbenou kávičku a nad ní se zhluboka nadechnout a pomyslet si: jo, dneska ráno jsem krásně protáhl/a…

Samozřejmě, i já mám dny, kdy se do cvičení nutit nemusím a od prvního postavení se na podložku se kroutím jak žížala, funím a je mi blaženě. Prostě si to užívám na plný pecky, protože tak to zrovna má být. Odcvičím si celou sestavu, kterou si předem připravím, ale tom zase příště.

Jak často si cvičím já?

Cvičím o víkendech ráno a ještě když svítí sluníčko. To mě doslova vytáhne a taky ta představa volna, že dneska nemusím na lekci s druhými a že by mi to protažení chybělo. A taky někdy cvičím před lekcí, protože se hezky uvolním. A taky ještě cvičím sestavu hormonální jógy, protože mě baví pozorovat, co to dělá s mým tělem. A aby to mělo účinky, musí se cvičit 3x týdně.

Cvičím každý den, a přesto dělám i něco jiného.
Cvičím i na chatě, kde je místo sotva na tu podložku, cvičím i na návštěvě na tlustém koberci. Necvičím pokaždé to stejné, protože mě baví právě ta proměnlivost. A taky mě baví pozorovat, co se děje kolem, když cvičím jinde. Jak se mění kulisy a vlastně i pozice. Jak mě stojí více úsilí udržet pozornost a ustát si to rozhodnutí zacvičit si.
A pak přijde úleva, že se do toho cvičení nenutím. A o to právě v józe jde. Vnímat proměnlivost, radost a uspokojení. To je to „uzdravení mravenečka“.

Zkuste trochu jógy i vy, aspoň 3x denně.